Agencja social media to miejsce, do którego przedsiębiorcy zaglądają coraz częściej. To ona odpowiada za promocję firmy, marki lub konkretnego projektu. Każdy klient ma nieco inne oczekiwania, dlatego agencja najpierw bada potrzeby a potem dostosowuje do nich swoje sprawdzone rozwiązania. Najczęściej modyfikując je po drodze tak, aby pasowały do konkretnej branży.
1. Co robi agencja social media?
Buduje zaangażowanie i komunikację z klientem. To szereg działań, uzależnionych od tego, na co liczy zleceniodawca. Jeśli ktoś postawił na promocję w mediach społecznościowych, należy nastawić się na aktywizację fanów i nakierowanie ich na stronę firmy. Często jest to praca, której celem jest zwiększenie świadomości marki, jej rebranding, powiększanie bazy obserwujących, zachęcanie do aktywności na stronie firmy. Zwykle jednym z najważniejszych celów staje się pozyskiwanie nowych kontaktów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy zadbać o aktualizację strony i stały kontakt z grupą docelową. To oni są adresatami oferty, usługi lub produktów.
2. Od czego zaczyna się współpraca?
Początek współpracy, czyli moment, gdy account poznaje osobę kontaktową po stronie firmy to ustalenie celów pracy. Agencja social media musi poznać najważniejsze zagadnienia, związane z marką lub branżą oraz otrzymać dostęp do istniejących kont w mediach społecznościowych. Jeśli ich nie ma, zostają założone. Ważne jest, aby poznać, w jaki sposób klient komunikuje się ze światem, jakich narzędzi używa, z jakimi barwami się identyfikuje. Są to wytyczne również dla grafików – tak zwany brandbook jest miejscem, do którego wielokrotnie będzie się sięgać. Na podstawie wstępnych informacji agencja przygotowuje branding, przygotowuje plan działań i komunikacji, tworzy też wstępny harmonogram publikacji.
3. Jak wygląda obsługa social media?
Najczęściej agencja social media oferuje zajmowanie się kontami firmowymi w mediach społecznościowych. To planowanie komunikacji z klientami, bieżąca moderacja, tworzenie treści i kreacji graficznych, dotyczących bieżących wydarzeń. W zależności od oczekiwań zleceniodawcy zarządza się również budżetem reklamowym a także uruchamia i monitoruje reklamy. Zakres działań jest uzależniony od budżetu, przeznaczonego na social media. Dla przykładu, agencja może korzystać ze swojej bazy zdjęć lub też wykonać sesję zdjęciową na zamówienie.
4. Co zawiera umowa?
Gwarantem wypełnienia konkretnych usług jest umowa. Dzięki tej części formalnej klient doskonale wie, czego może i powinien oczekiwać w ramach współpracy. Niektóre elementy podlegają dodatkowym konsultacjom, jednak trzon działań musi mieć konkretne ramy. Kontakt jest opłacalny zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Umowa precyzuje kwestie, związane ze zdjęciami, moderowaniem komentarzy w mediach społecznościowych a także godziny, w jakich mogłoby się to odbywać. Strona formalna określa także, w jaki sposób account z agencji social media będzie się kontaktował z klientem. Dokument precyzuje, przez jaki okres czasu będzie trwała współpraca. Zobowiązuje również agencję do tworzenia raportów na temat efektów pracy.
5. Kiedy pojawią się pierwsze efekty współpracy?
Generowanie wyników, które satysfakcjonują klienta nie jest działaniem natychmiastowym. Zleceniodawca musi się uzbroić w cierpliwość, jeśli liczy na efekt długofalowy, nie zaś jednorazowe zainteresowanie na przykład działaniem w social mediach. Modele współpracy są bardzo różne, uzależnione od wielu czynników. Działania są podejmowane na „żywym organizmie”, jakim są media społecznościowe, których reakcji nie do końca można przewidzieć. Czynniki, jakie wpływają na efekt to również często zmieniające się algorytmy, polityka serwisu, nowe funkcje oraz wiele innych.
Plusem działań agencji social media jest to, że kampanię można w każdej chwili modyfikować Dzięki temu efekty nieraz pojawiają się szybciej, niż zakładała to strategia. W przypadku działań o charakterze sprzedażowym efekty pracy widoczne są najwcześniej. Budowanie marki jest znacznie dłuższym procesem.