Obecnie coraz powszechniejsze jest budowanie nowoczesnych konstrukcji obiektów kubaturowych, w których wykonuje się elewacje szklane. W takich miejscach fasady szklane są montowane do konstrukcji wsporczych na różne sposoby. Fasady szklane wykonuje się albo w systemie ramowym, albo w systemie bezramowym.
Decydując się na fasady szklane, warto zadbać o ich walory wizualne i funkcjonalne. Należy pamiętać, że fasady szklane będą często główną wizytówką danego obiektu.
Fasady szklane można wykonać w systemie ramowym albo bezramowym – co je różni?
W przypadku fasad szklanych w systemie ramowym ich mocowanie następuje do profili aluminiowych albo elementów stalowych. W przypadku fasad w systemie bezramowym jest inaczej. Istotą bezramowego montażu fasad szklanych jest to, że płyty szklane są mocowane w sposób bezpośredni punktowo do konstrukcji nośnej. Projektanci przekonują, że fasady szklane zamontowane bezramowo dają większe możliwości w kształtowaniu kubatur, niż ma to miejsce w przypadku fasad zamontowanych w systemie ramowym. Często daje się zaobserwować, że fasady szklane, zamontowane w systemie ramowym, są mniej atrakcyjne wizualnie. Dzieje się tak dlatego, że w systemach ramowych widoczny jest efekt przegrody w miejscu podziału paneli szklanych. To rozwiązanie jest także niefunkcjonalne, ponieważ w miejscu, gdzie styka się profil od strony zewnętrznej oraz szkło, często gromadzi się brud. Te miejsca są również bardzo trudne w czyszczeniu.
Lepszym rozwiązaniem, chociaż droższym, jest bezramowy montaż fasad szklanych. W ten sposób zamontowane fasady lepiej się prezentują, a obserwator ma wrażenie, że widzi jedną ciągłą, gładką, szklaną powierzchnię. Zamontowane bezramowe fasady szklane nie mają zagłębień, dzięki czemu nie odkłada się w nich brud.
Podstawowe cechy fasad szklanych do lokalu handlowego
Idealne fasady szklane do lokalu handlowego powinny być:
- przezroczyste (dzięki temu doskonale będzie widać towary, wnętrze lokalu handlowego, co jest ważne, aby przechodzący zauważali go, zechcieli do niego wejść),
- łatwe w utrzymaniu czystości (tylko perfekcyjnie czyste witryny szklane zachęcają klienta, aby odwiedził dany lokal handlowy, łatwość utrzymania w czystości witryn szklanych to oszczędność czasu pracowników, którzy za to odpowiadają),
- montowane bezramowo (tylko wtedy witryny handlowe wizualnie sprawiają wrażenie ciągłej powierzchni szklanej, nie mają bruzd, zatem nie osadza się dodatkowy brud na ich powierzchni),
- wykonane ze szkła hartowanego (dzięki temu będą odporne na wszelkie uderzenia, czy działanie innych, szkodliwych czynników mechanicznych),
- nadające się do pisania specjalnymi mazakami po ich powierzchni (to ważna funkcjonalność, zwłaszcza gdy pracownicy obiektu handlowego będą chcieli na takich witrynach wypisać najważniejsze ceny, czy promocje oferowanych produktów).